
Per ongeluk je zuurverdiende centen overgeschreven naar de verkeerde begunstigde? Of een factuur betaald die helemaal niet van de watermaatschappij kwam? Ja, dan begint de administratieve mallemolen om je geld terug te krijgen. Gelukkig is dat nu verleden tijd, dankzij de IBAN-naamcontrole of ‘naamverificatie’. Een extra controlelaag, die je beschermt tegen factuurfraude en foutieve overschrijvingen.
En er is alleen maar goed nieuws: de controle gebeurt automatisch en gratis door je bank. Zelf verlies je dus geen tijd.
Zo werkt het
- Je geeft de overschrijvingsopdracht in zoals je dat gewend bent: via de app of online banking.
- Onze bank controleert bij de bank van de begunstigde of het rekeningnummer (IBAN) en de naam overeenstemmen. Volledig automatisch!
Dat kan vier resultaten opleveren:
- De ingevulde naam stemt overeen met de naam van de begunstigde. Check, dubbelcheck! Je krijgt een groen vinkje te zien.
- De naam stemt bijna overeen met de naam van de begunstigde. Een klein typfoutje, of een iets te creatieve spelling van een achternaam gebruikt? Dat is ons allemaal wel eens overkomen. Als de naam licht afwijkt van de juiste naam, zal onze bank de correcte geregistreerde naam van de begunstigde melden. Die melding verschijnt in een oranje kleur op je scherm.
- De naam die je invulde, stemt niet overeen met de naam van de begunstigde. Je krijgt een waarschuwing, maar je kan er nog steeds voor kiezen om de overschrijving te laten doorgaan. (Al adviseren we sterk om dat niet te doen). De melding heeft een rode kleur.
- Verificatie is niet mogelijk: tijdens een technische storing of wanneer de bank van de begunstigde niet (tijdig) kon antwoorden.
Zijn er uitzonderingen?
Het is mogelijk dat de ingevulde naam niet overeenstemt met de naam van de begunstigde wanneer de begunstigde een rechtspersoon is (onderneming). In dat geval laten we je de geregistreerde naam weten.

Stappenplan bij negatieve IBAN-controle
Controleer de betaalgegevens en neem indien nodig contact op met de begunstigde. Doe dat niet via de contactgegevens die je op de factuur vindt, want die kunnen bij een vervalst document ook vervalst zijn. Ga steeds via de officiële website en bel naar het algemeen nummer. De dienst boekhouding kan je vertellen of de factuur die je in je handen hebt, door hen verzonden werd.
Een negatieve controle blokkeert je overschrijving niet. Het is enkel een waarschuwing. Jij beslist of je verdergaat met of zonder wijziging. Belangrijk om te weten: jij blijft verantwoordelijk voor de overschrijvingen die je doet.
P.S. Wist je dat Nagelmackers al langer een extra controle vraagt bij nieuwe overschrijvingen? Schrijf je voor de eerste keer over naar een nieuwe begunstigde, dan vragen we jou te bevestigen via je kaartlezer of itsme. Dat klink misschien vervelend, maar zo beschermen we jou tegen hackers die je bankrekening willen leegplunderen.

Per ongeluk je zuurverdiende centen overgeschreven naar de verkeerde begunstigde? Of een factuur betaald die helemaal niet van de watermaatschappij kwam? Ja, dan begint de administratieve mallemolen om je geld terug te krijgen. Gelukkig is dat nu verleden tijd, dankzij de IBAN-naamcontrole of ‘naamverificatie’. Een extra controlelaag, die je beschermt tegen factuurfraude en foutieve overschrijvingen.
En er is alleen maar goed nieuws: de controle gebeurt automatisch en gratis door je bank. Zelf verlies je dus geen tijd.
Zo werkt het
- Je geeft de overschrijvingsopdracht in zoals je dat gewend bent: via de app of online banking.
- Onze bank controleert bij de bank van de begunstigde of het rekeningnummer (IBAN) en de naam overeenstemmen. Volledig automatisch!
Dat kan vier resultaten opleveren:
- De ingevulde naam stemt overeen met de naam van de begunstigde. Check, dubbelcheck! Je krijgt een groen vinkje te zien.
- De naam stemt bijna overeen met de naam van de begunstigde. Een klein typfoutje, of een iets te creatieve spelling van een achternaam gebruikt? Dat is ons allemaal wel eens overkomen. Als de naam licht afwijkt van de juiste naam, zal onze bank de correcte geregistreerde naam van de begunstigde melden. Die melding verschijnt in een oranje kleur op je scherm.
- De naam die je invulde, stemt niet overeen met de naam van de begunstigde. Je krijgt een waarschuwing, maar je kan er nog steeds voor kiezen om de overschrijving te laten doorgaan. (Al adviseren we sterk om dat niet te doen). De melding heeft een rode kleur.
- Verificatie is niet mogelijk: tijdens een technische storing of wanneer de bank van de begunstigde niet (tijdig) kon antwoorden.
Zijn er uitzonderingen?
Het is mogelijk dat de ingevulde naam niet overeenstemt met de naam van de begunstigde wanneer de begunstigde een rechtspersoon is (onderneming). In dat geval laten we je de geregistreerde naam weten.

Stappenplan bij negatieve IBAN-controle
Controleer de betaalgegevens en neem indien nodig contact op met de begunstigde. Doe dat niet via de contactgegevens die je op de factuur vindt, want die kunnen bij een vervalst document ook vervalst zijn. Ga steeds via de officiële website en bel naar het algemeen nummer. De dienst boekhouding kan je vertellen of de factuur die je in je handen hebt, door hen verzonden werd.
Een negatieve controle blokkeert je overschrijving niet. Het is enkel een waarschuwing. Jij beslist of je verdergaat met of zonder wijziging. Belangrijk om te weten: jij blijft verantwoordelijk voor de overschrijvingen die je doet.
P.S. Wist je dat Nagelmackers al langer een extra controle vraagt bij nieuwe overschrijvingen? Schrijf je voor de eerste keer over naar een nieuwe begunstigde, dan vragen we jou te bevestigen via je kaartlezer of itsme. Dat klink misschien vervelend, maar zo beschermen we jou tegen hackers die je bankrekening willen leegplunderen.